‘Het hele jaar door zoek ik naar inspiratie’

rickvdlinde-ontwerper

 

Ontwerper zijn is een vak apart, maar tegelijkertijd ook prachtig. Want wat is er nou mooier dan je eigen idee rond te zien rijden door de straten van Sint Jansklooster? Rick van der Linde weet hoe het voelt. Hij heeft al veel wagens ontworpen en de laatste jaren is hij de vaste ontwerper van corsogroep PODB. Hij legt uit hoe het ontwerpen van een wagen in zijn werk gaat.

Het ontwerpproces is een drietrapsraket. Het begint allemaal bij een idee en van daaruit komt een eerste schets. Aan die schets worden dan nog dingen aangepast en verbeterd om tot het uiteindelijke ontwerp en de uitwerking in 3D schaalmodel te komen. Dit gaat niet van het ene op het andere moment; het proces duurt meerdere maanden.

Stap 1 – Het idee
Een wagen kan over alles gaan, maar niet alles is een goede wagen. “Het hele jaar door vallen mij dingen op en dan ga ik denken van: goh, kan dat iets zijn? Inspiratie kan bijvoorbeeld maar zo uit een reclame komen. Maar ik ga er niet naar op zoek. Want als je gaat zoeken, dan vind je het juist niet.” Alles wat Rick tegenkomt en waarvan hij denk dat het wat kan zijn, schrijft hij op. “Ik heb een blocnote met allemaal losse ideetjes. Soms maak ik al even een minischetsje bij zo’n idee.”

Ook de corsogroep waar je als ontwerper voor ontwerpt, kan met ideeën en bepaalde eisen komen. Rick heeft daar nooit zoveel problemen mee, vertelt hij. “Ik denk dat je als ontwerper eigenwijs genoeg moet zijn om je eigen visie naar voren te laten komen. Soms versterkt het elkaar ook. Dan komt er vanuit de groep een idee waar ik zelf niet snel aan had gedacht.”

 

schetsen-PODB

 

Stap 2 – De schets
Van alle ideeën kiest Rick er vaak drie of vier waar hij mee verder gaat. Waarop zijn keuze valt, is een samenloop van wat hem zelf het mooiste lijkt en wat past bij de corsogroep waarvoor hij ontwerpt. “Maar soms valt een idee ook vanzelf weer af. Dan schets ik het uit op papier en blijkt: als dit het is, kan ik het beter meteen in de prullenbak gooien”, zegt Rick lachend.

“Bij het verder uitwerken, kijk ik hoe ik het ontwerp naar een mooier beeld kan vertalen. Daarbij kijk ik naar wat het doel is van mijn ontwerp, maar ook naar originaliteit en vernieuwing.” De vragen wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe stel je dus ook bij het ontwerpen van een wagen.

Origineel zijn, is erg lastig. Bijna alles is inmiddels al wel eens gemaakt in corsoland. “Als je wilt, dan kan je van elke wagen wel iets terugvinden uit een eerder corso. Of hier in Sint Jansklooster of in een andere corsoplaats. Waar het uiteindelijk om gaat, is dat je je eigen draai eraan geeft. Je moet blijven zoeken naar vernieuwende dingen. Dit kan per corso verschillend zijn. Sommige dingen zijn in Sint jansklooster misschien wel vernieuwend, maar ergens anders weer niet.” Een voorbeeld van een eigen vernieuwend ontwerp van zijn hand? “Social Media in 2016”, aldus Rick.

bloemencorso-socialmedia

Stap 3 – Het uiteindelijke ontwerp
Komt er dan een moment dat een ontwerp perfect is? “Nee, eigenlijk niet”, vertelt Rick. “Want als ontwerper wil je jezelf altijd blijven ontwikkelen.” Spannend is altijd het moment van de ontwerpkeuze. Het kan zijn dat een groep meerdere ontwerpers een idee laat presenteren. “Op dat moment moet je voor jezelf het concept helemaal rond hebben. Dat is basis waarop een corsogroep besluit wel of niet voor jouw ontwerp te gaan.”

Als het sein op groen gaat, begint een nieuwe monsterklus: het vertalen van zijn 2D-tekening naar een 3D-maquette op schaal. “Tijdens dat maandenlange proces van knutselen komen vaak weer nieuwe dingen aan het licht, die ik wil veranderen aan het ontwerp. Op die manier gaat die doorontwikkeling ook verder.” Als ontwerper is Rick tevreden als na maandenlang hard werken de corsogroep blij is met zijn maquette. “Als je de maquette presenteert, iedereen blij is en het liefst direct de wagen in waar formaat wil gaan bouwen: ja, dat geeft wel energie!”

Aankomend jaar hoeft Rick de strijd met andere ontwerpers niet aan bij PODB. De groep geeft hem nu al een aantal jaren het volledige vertrouwen. En dat zal hij ook in 2022 niet beschamen. “Ik wil een totaalbeleving neerzetten op het parcours volgend jaar, dus dat belooft wat!”